تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی جم – اردیبهشت 1400

تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی جم – اردیبهشت 1400

عمده محصولات صادراتي شركت شامل محصولات پليمري سبك خطي و سنگين و شيميايي مي باشد. كه فروش آن ها عمدتا از طريق برگزاري مزايده انجام مي پذيرد. فروش داخلي محصــولات شــامل اتيلن و پروپيلن و محصــولات جانبي بين مجتمعي از طريق قرارداد بين شــركت هاي متقاضــي و ســاير محصــولات پليمري نيز در بازار ايران از طريق بورس كالا انجام مي گيرد. ساير محصولات فرعي و آف گريد نيز از طريق بورس و مزايده بفروش مي رسد.

پتروشيمي جم با دريافت خوراك از فازهاي گازي پارس جنوبي و شركت هاي پتروشيمي پارس، نوري و ارسال محصولات توليدي نظير هيدروژن، اتيلن، پروپيلن شركت و بنزين پيروليز به شركت هاي پتروشيمي نوري، مهر، فرساشيمي، پلي پروپيلن جم، مرواريد و خط اتيلن غرب نقش مهمي در چرخه توليد منطقه پارس جنوبي و به ويژه در پتروشيمي نوري دارد. بخشي از توليدات جم مانند پروپيلن و بنزين پيروليز در اين منطقه منحصر به فرد مي باشد .

خوراکهای اصلی پتروشیمی جم اتان و برش سبک می باشد که در واحد الفین، اتیلن و پروپیلن تولید میشود. بخش از اتیلن به انواع پلی اتیلن تبدیل شده که بخش مهمی از درآمد صادراتی شرکت را تشکیل داده و مابقی فروخته میشود. پروپیلن تولیدی نیز به شرکت جم پیلن فروخته می شود. مقدار تولید محصول در سال 99 براساس گزارشهای ماهانه بیش از 2.8 میلیون تن بوده که در مقایسه با سالهای اخیر قابل توجه است. در برآورد سال 1400 مقدار تولید 2.8 میلیون تن لحاظ شده و درآمد شرکت با کمک آخرین نرخهای فروش شرکت در فروردین ماه و دلار معادل 23هزارتومان برآورد میشود. مقدار مواد مصرفی متناسب با سالهای گذشته برآورد شده و با کمک آخرین نرخهای اعلام شده توسط شرکتهای تامین کننده، محاسبه شده است. سود شرکتهای سرمایه پذیر یعنی جم پیلن و پتروشمیران (سهامدار جم پیلن) نیز در درآمد شرکت محاسبه میگردد.

هزینه حمل در گزارش 9ماهه افزایش داشته لذا در سالهای 99 و 1400 به ازای هر تن 100دلار درنظر گرفته شده است.

تراز ارزی شرکت قابل توجه است اما در اکثر مواردِ مربوط به دریافتنی ها، شرکت با درنظر گرفتن اصل محافظه کاری، درآمد تسعیر از آن محل برآورد نکرده است. مهمترین دریافتنی شرکت مربوط به اختلاف حساب بابت قرارداد فروش اتیلن به پتروشیمی مهر است که در مهرماه99 این شرکت محکوم به پرداخت 872میلیون دلار به پتروشیمی جم گردید اما در دی ماه این رای باطل شد.

شرکت پتروشیمی جم طرح توسعه مهمی در دست احداث دارد. شركت توسعه پليمر پاد جم در سال 1394 باهدف راه اندازي واحد RUBBER/ABS پترو شيمي جم تاسيس شده است. اين طرح در منطقه ويژه اقتصادي پارس، واقع در بندر عسلويه با ظرفيت توليد200 هزار تن ABS و 60 هزار تن RUBBER در سال در حال احداث ميباشد و تاكنون بيش از 78 درصد پيشرفت داشته است. شايان ذكر است 24 هزارتن از محصول RUBBER خوراك واحد ABS خواهد بود. اين واحد قادر به توليد 9 گريد مختلف ABS و 2 گريد RUBBER با تكنولوژي جرمي پيوســـته تحت ليسـانس كمپاني ورسـاليس (پليمر اروپا) ميباشـد. 100 درصـد مالكيت اين شـركت متعلق به شركت پتروشيمي جم ميباشد.

شرکت پتروشیمی جم در اواخر سال 99 افزایش سرمایه از 1,380 به 1,800 میلیارد تومان از مطالبات حال شده و آورده نقدی را اجرا کرد تا برای ادامه طرحهای توسعه، تامین مالی کند. به گفته هیات مدیره شرکت، حق تقدمها تا برگزاری مجمع به سهم تبدیل نشده و لذا سود به آنها تعلق نمیگیرد.

در نهایت برآورد میشود این شرکت با سرمایه جدید در سال 99، 479 و در سال 1400، 687 تومان سود به ازای هر سهم بسازد.

دانلود متن کامل گزارش