تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی خراسان - تیرماه ۱۴۰۰

تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی خراسان - تیرماه ۱۴۰۰

شرکت پتروشیمی خراسان تنها تولیدکننده اوره و آمونیاک در منطقه شمال‌شرق کشور است. این شرکت در سال 69 تاسیس شده، در سال 91 در بازار دوم فرابورس پذیرفته شده و در سال 97 به بازار دوم بورس منتقل گردید.

بازار محصول اوره در داخل کشور عمدتا شرکت خدمات حمایتی کشاورزي و سایر مشتریان از طریق بورس کالا و در بازارهاي خارجی کشورهاي افغانستان، عراق، هندوستان، امارات، سریلانکا، مالزي، میانمار، تایوان، کره جنوبی، سومالی، ترکیه و ... و بازار محصول کریستال ملامین در داخل کشور مشتریان از طریق بورس کالا و در بازارهاي خارجی کشورهاي هند، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا و ... و بازار محصول آمونیاك در داخل کشور مشتریان از طریق بورس کالا و در بازارهاي خارجی کشورهاي ترکیه، پاکستان وافغانستان می‌باشند. البته با وضع تحریم‌ها، فروش صادراتی به هندوستان تقریبا به صفر رسیده است. ظرفیت تولید اوره خراسان در مقایسه با سایر شرکتهای بورسی کمتر بوده و ظرفیت اسمی این شرکت در حدود 495هزارتن می‌باشد. اما با بهبود فرایند تولید، ظرفیت عملی به 560هزار تن رسیده است. شرکت در سالهای گذشته توانسته به تولید 627هزار تن نیز دست یابد. اما در سال 99، علاوه بر قطعی چند روزه گاز در زمستان، تعمیرات اساسی این شرکت در خرداد و تیر باعث شد تا تولید شرکت کاهش یابد. باتوجه به مقدار تولید در بهار 1400ريال پیش بینی می شود که این شرکت بتواند به محدوده 600هزارتن اوره برسد. بخشی از اوره تولیدی در فرایند تولید کریستال ملامین مصرف شده و عمده آن بعنوان اوره پریل به فروش می رسد. نرخ فروش این محصول با توجه به تقاضای بالای محصولات کشاورزی و افزایش نرخ آنها از جمله ذرت، طی چند ماه اخیر رشد داشته است. این در حالی است که معمولا در این فصل با افت تقاضا و قیمت اوره روبرو بودیم. بنابراین طی ماه های آینده شاهد افزایش نرخ فروش این محصول در گزارشهای ماهانه خواهیم بود. متوسط نرخ اوره صادراتی در سال جاری 340 دلار و در سال آتی 370 دلار در نظر گرفته شده است. متوسط نرخ اوره صادراتی خراسان در بهار 1400 حدود 293 دلار بر تن بوده است. همچنین نرخ دلار در سال جاری 22 و سال آتی 25هزارتومان در نظر گرفته شده است.

ماده اولیه در تولید آمونیاک، گاز متان است که نرخ خرید آن مشابه زمستان 99 در نظر گرفته شده است. با افزایش قیمت نفت، احتمالا در سال آینده قیمت گاز خوراک نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین در سال جاری نرخ خوراک 11.5 و در سال آینده 12 سنت در نظر میگیریم.

جهت برآورد هزینه حقوق و دستمزد، سربار و عمومی و اداری، از تورم 40درصد در سال 1400 و 30 درصد در سال آتی استفاده شده است. اما استهلاک بدون تغییر در نظر گرفته شده و هزینه های حمل نیز برحسب دلار و مقدار فروش صادراتی لحاظ شده است.

حجم سپرده کوتاه مدت و موجودی نقد شرکت قابل توجه بوده و با لحاظ کردن نرخ بهره موثر در سال 99، حدود 150 میلیارد تومان سود سپرده در دو سال مورد نظر برآورد میگردد.

در نهایت با برآورد نرخ موثر مالیات حدود 5درصد، سود هر سهم در سال 1400 معادل 1530 و در سال آتی 1850 محاسبه میگردد.

دانلود متن کامل گزارش